Sektor Hissar
Företag Aritco Lift AB
Anställda 100-200
Främsta utmaningar
- Stort återförsäljarnätverk (fler än antalet anställda)
- Komplexa produkter med underkonfigurationer
- Säljaren ska kunna välja produktionsvecka vid beställning
- En installationsritning behövs för varje hiss, men beror på tillval
CIO / CDO, Aritco Lift AB
Klas Dybäck
Aritco har använt Combinum CPQ i många år för att erbjuda våra hundratals återförsäljare runt om i världen möjligheten att skräddarsy varje enskild hiss. Även om produkterna är komplexa och kan tillverkas i miljontals olika kombinationer är det otroligt viktigt för oss att ha ett enkelt och användarvänligt gränssnitt för återförsäljaren.
Med Combinum kan våra återförsäljare få en offert med ett korrekt pris och tillhörande ritning inom några minuter, detta uppskattas otroligt mycket.
Combinum CPQ är även integrerat med Aritcos affärssystem, Microsoft Dynamics NAV, vilket innebär att alla beställningar som skapas i systemet automatiskt överförs till Dynamics NAV utan några manuella operationer. Integrationen är också byggd i motsatt riktning, vilket gör att Combinum kan presentera information i realtid, såsom orderstatus och tillgängliga produktionsmöjligheter från affärssystemet.
Företaget
Aritco
Aritco designar och tillverkar hissar utifrån den enkla idén att förbättra tillgängligheten för alla, med fokus på skandinavisk design, smart funktionalitet och säkerhet.
Grundat 1995, dess hissar och har installerats i mer än 35 000 skolor, offentliga byggnader, kontor, butiker och privata hem runt om i världen.
Aritco revolutionerar hissbranschen med en prisbelönt blandning av effektivitet och estetik. Under 2016 lanserade den helt nya Aritco HomeLift och vann Red Dot Product Award 2017. Aritco HomeLift fortsatte att vinna flera designpriser runt om i världen.
Projektet
Utmaningar
Den stora mängden återförsäljare krävde ett system som var lätt att lära sig och använda. Tidigare erfarenheter från en sekventiell konfigurator visade vikten av att kunna göra valen i valfri ordning.
Många alternativ är gemensamma för hela hissen, men varje våning, dörr och glasparti måste konfigureras individuellt. Placeringen av dörrar och glaspartier behövde kontrolleras för att undvika kollisioner.
En ritning ska genereras automatiskt baserat på de val som gjorts i konfiguratorn.
Beställningarna bör göras genom CPQ-systemet samtidigt som säljcheferna kan välja en tillgänglig produktionsvecka.
Projektet
Lösningar
Konfigurationen börjar på hissnivå. Underordnade konfigurationer för golv, dörrar och glaspartier skapas automatiskt baserat på de val som gjorts i den överordnade konfigurationen. Parametervärden som, vald strömförsörjning, ärvs från hissnivån ner till de underordnade konfigurationerna och deltar i deras regeluppsättning.
Kollisionskontroller görs kontinuerligt för alla dörrar och glaspartier. Om två dörrar eller glaspartier överlappar varandra eller om överkanten på en dörr går utanför hisschaktets ovansida visas ett felmeddelande och offerten kan inte godkännas.
En ritning skapas dynamiskt av modulen Combinum Graphics, medan användaren konfigurerar hissen. Ritningen visas i webbläsaren och kan laddas ner i formaten SVG, DXF, PNG och PDF. Ritningen bifogas även i den automatiska orderbekräftelsen som skickas via mail. Ett annat användningsområde för Combinum Graphics är att visa färgen för den valda RAL-koden.
När användaren lägger en beställning på en hiss i Combinum skapas även en beställning automatiskt i affärssystemet Microsoft Dynamics NAV med tillhörande beställningsdata. Under orderplanering hämtas hisskonfigurationen med valda alternativ från Combinum för att generera en stycklista i Dynamics NAV.
Användarkontona i Combinum och i Microsoft CRM synkroniseras åt båda hållen genom en integration byggd med webbtjänster ovanpå respektive system. Detta innebär t.ex. att om en användare ändrar sitt lösenord i ett av systemen kommer den att ändra lösenordet i det andra systemet också.